lördag 7 december 2013

Granristomte 2013

Uppdatering: Jag ser att många går in här och läser om hur man gör granristomtar. Titta gärna på ett nyare inlägg, 1:a december 2016, så får du en uppdaterad version om både tomtar och bockar av granris.



Jamen det är klart att trädgårdsjuntan hann pyssla ihop en granristomte också när vi ändå höll på med bocken. Stomme av hönsnät rullas ihop till en kon. Stor eller liten kon är en smaksak. Det blev nog faktiskt både enklare och snyggare med den lilla konen i år.


Börja sätta i granriset nedifrån  på konen.

Jag påminner också om att granriset har två sidor - välj den grönaste uppåt! ;)

Samma gren, med "baksidan" upp överst, och den grönare nederst.

Till näsa valde jag i år ett rött äpple. Förra året var det en potatis. Går också bra med en röd julkula. Ibland ser man också tomtar med moss-skägg i granriset, det skippade jag i år.


På plats!




5 kommentarer:

  1. Hej Susanne!
    Tack för besöket hos mig! Åh vilken ljuvlig grantomte du gjort:)

    Ja, kolla in hemsidan, de har webshop också:)

    Ha en fortsatt trevlig helg,

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  2. Nej, men vilken helt underbar liten tomte, så himla söt.
    Kanske man skulle våga prova på att göra något sådant.
    Tack för din kommentar hos mig. Det var himla kul att berätta om Svensk jul i Matildas klass. Jag fick härliga kommentarer från föräldrar sen om vad barnen hade tyckt om det hela.
    Ha en riktigt fin andra advent.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  3. God kväll!
    Vilken härlig idé! Tack för din kommentar på min blogg! Ja i veckan som var hanns det inte med något pyssel för min del heller.... ; )
    mvh/Anneli

    SvaraRadera
  4. Sicken figur! Jag som brukar vara nöjd med att bara få ihop lite grankvistar i en zinkhink :-)

    SvaraRadera
  5. Va kul att hitta hit! Tack för din fina hälsning:) Trädgårdsinspiration behöver jag... har inte ett enda grönt finger hihi;) Dock en liten täppa bara, men nog så svårt ändå;) Fint med tomten!!!

    Mvh Milla

    SvaraRadera