tisdag 19 mars 2013

ägg

Nu har jag börjat ta fram påskpyntet så smått. Ett favoritpynt är mina ägg. De är riktiga, urblåsta ägg, målade i Ungern och Tyskland. Resten av året ligger de i äggkartonger i ett skåp, inte bland det "vanliga pyntet" på vinden.
Det orangea ägget och det brun/vita till vänster kommer från Tyskland, övriga från Ungern.

Tre ungerska ägg. De är först färgade och sedan har man ristat fram mönstret.

Det andra ägget har ett hålmönster. På det tredje står en  bibelvers (på tyska) med små, små bokstäver.

Vackert tycker jag!
Gillar du som jag dessa ägg ska du ta dig en tur till övervåningen i stora saluhallen i Budapest nästa gång du har vägarna förbi...

4 kommentarer:

  1. Hej! De är ju så himla fina! Man ser att de har grävt mycket handjobb!
    Har en skön tisdag!
    Kram Sirpa♥

    SvaraRadera
  2. Vilka fina ägg, vilket arbete. Hur har du dem displayed?
    Må så gott.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  3. Bodil: Jag tar in ett lagom stort fång ris, hänger upp "finäggen" och ställer det mitt på bordet i matsalen. Inget annat påskpynt i närheten av just det. Så brukar det se ut alltså. Hmm...i år har dottern (snart 5) knåpat ihop några fasligt romantiska rosa och ljusgröna ägg med glitterpaljetter, fjädrar och fjärilar. Just nu intar de hedersplatsen på matsalsbordet...får väl se om jag lyckas hitta ett annat bra ställe för hennes nya fina ägg innan påsk! ;)

    SvaraRadera
  4. Sirpa: Ja visst är de jättefina! Men sköra.../Susanne

    SvaraRadera