tisdag 7 januari 2014

moules frites

mmmm - musslor

Jag älskar musslor. Här kommer receptet på musslor som vi äter ofta...Vi får köpa två nät musslor till familjen eftersom småtrollen också gillar detta, men jag brukar ändå inte dubblera receptet. Häller kanske ner lite mer fänkål,vin och vitpepparkorn, men låter resten vara.

1 kg blåmusslor
1 dl olja
4 st finhackade schalottenlökar
en halv eller en fänkål - beror lite på hur stor den är...
1 klyfta vitlök
4 dl torrt vitt vin
10 vitpepparkorn
4 dl vispgrädde
1 tsk salt

Skölj och borsta av musslorna och ta bort ev skägg. Rensa bort de musslor som inte stänger sig helt. Finhacka lök, vitlök och strimla fänkålen.
Hetta upp olja i en stor kastrull. Lägg i lök och fänkål ett par minuter, lägg sedan i musslorna och rör om. Häll på vin och kryddor och låt det koka upp. Koka musslorna på hög värme 6-7 minuter.
Slå i grädden  och kanske lite mer vin i  slutet av koktiden. Smaka av med salt.

Servera med pommes frites och en klick majonnäs. (Jag gillar Hellmann´s majonnäs bäst, den är mildare än andra tycker jag.) Och JA- det är jättegott med pommes frites till! :)

När musslorna är uppätna kan ni sila av såsen och använda den som bas i fisk eller skaldjurssoppa. Gudomligt gott!

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Här var det också musslor!! Fänkål passar nog utmärkt! Får prova nästa gång!

    Jram/Olg@

    SvaraRadera
  2. Hejsan!

    Jag har ännu inte "vågat" prova att koka musslor. Tycker att det ser såå gott ut när kockarna på tv tillreder dem..Kanske kan ditt recept få mig att våga!

    Ha det gott!! Kram kram Sanne

    www.stillebenbysanne.se

    SvaraRadera