fredag 31 januari 2014

Nytt favoritgodis

Ja, om man nu kan kalla det godis...men jag äter det som sådant här hemma i alla fall! Blev bjuden på "hårt bröd" på jobbet en dag och jag som gillar rostade frön och nötter i mat föll som en fura. Idag har jag provat själv och nu går jag och småknaprar hela tiden...

2 dl fullkornsdinkel
1 dl sesamfrö
i dl linfrö
1 dl solrosfrö
1/2 dl olivolja
2 dl varmt vatten

Blanda alla torra ingredienser, häll sedan på olja och vatten och rör om. Häll ut på plåt med bakplåtspapper, smeta ut så det blir tunt. Strössla över flingsalt. Grädda i 150 grader i en timma. Bryt i bitar.

Ok, fullkornsdinkel fanns inte i skafferiet idag och jag hade ingen lust att traska ut till affären, så jag tog vetemjöl och det gick finfint det med. Se till att det blir ganska hårt gräddat, om det är tjockare vita partier blir det segt istället för knaprigt.

Uppdatering!! Bjöd mannen när han kom hem och han bara skrattade och frågade "fågelfrö?!?"..Ja ja, smaken är som baken... ;)

3 kommentarer:

  1. Ha ha, ja, dessa män!
    Knaprigt gott ser det ut. Nyttigt gott.
    Kram Bodil.

    SvaraRadera
  2. Ser så gott ut!!!
    Önskar dig en jättefin dag
    Varmaste kramar Ina!

    SvaraRadera